מהשוק באהבה

13 אוק 20224 דקות

מזרח קנדה

מזרח קנדה – The Maritimes

מזרח קנדה הוא אזור הפחות מוכר למטייל הישראלי. בדרך כלל הבכורה ניתנת לקנדה המערבית, עם הרי הרוקיס הקנדים, ובצדק. הרוקיס הקנדים זהו טבע פראי ואדיר כמעט בלתי נתפס ביופיו. ואכן רבים הישראלים שמטיילים שם. אבל גם במזרח קנדה יש תופעות טבע נדירות מאוד ונופים מרהיבים, כפי שאפרט בהמשך הפוסט ובפוסטים הבאים.

לקנדה נסענו ברכב מבוסטון. מדובר על כשש שעות נסיעה עד הגבול עם קנדה. העדפנו לנסוע ברכב ולא לטוס כי אין כמעט טיסות ישירות לאזור זה בקנדה, וצריך לטוס דרך טורונטו או מונטריאול, מה שעלול לקחת יותר זמן. בנוסף, יש יתרונות קלים במעבר הגבול לקנדה דווקא ברכב. בעוד שבהגעה לקנדה בטיסה עם דרכון ישראלי יש צורך במילוי טופס ETA (ויזה אלקטרונית), במעבר גבול ברכב אין צורך בכך (לפרטים: https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta.html). באופן כללי בתכנון נסיעה ברכב לקנדה יש לבדוק את מעבר הגבול בו מתכננים לעבור ואת השעות הפתיחה שלו. ניתן להיעזר בגוגל מפס לשם כך. יש מעברי גבול גדולים שפתוחים 24 שעות ביממה, אך יש מעברים קטנים יותר שפתוחים בשעות היום. אנחנו תכננו לעבור במעבר גבול בשם St. Stephens. לפני המעבר אפילו הייתה חנות דיוטי פרי קטנה, אך החלטנו לוותר עליה.

קצת בדומה לארה"ב שמחולקת למדינות, קנדה מחולקת לפרובינציות. הפרובינציה הראשונה אליה הגענו היא ניו ברנזוויק. זהו מסוג השמות שמשקפים את הגעתם של המהגרים מאנגליה, שרצו להקים בקנדה את אנגליה החדשה. מכאן נובעים הרבה מהשמות בחוף המזרחי של צפון אמריקה, כמו ניו יורק, שהיא בעצם יורק החדשה. ניו ברנזוויק נקראתה כך לכבודו של מלך ג'ורג' השלישי שהיה נסיך אלקטור של בראונשווייג-לינבורג, או ברנזוויק בשמה האנגלי.

מכיוון שנסענו ביום שישי מבוסטון לקנדה, בחרנו לשבת מקום קצת מעבר לגבול עם קנדה בשם סנט ג'ורג', כחצי שעה נסיעה אחר מעבר הגבול. חשבנו שמדובר במקום קטן ונחמד ללון בו בשבת, אך לשמחתנו התברר לנו שזה היה הרבה יותר מכך. ה-Airbnb שבחרנו היה מפנק ושווה במיוחד, מעל ומעבר לצפיות.

בסנט ג'ורג' נחשפנו לראשונה לפלא האדיר שנקרא מפרץ פאנדי Bay of Fundy, אחד משבעת פלאי הטבע של צפון אמריקה (ביחד עם מפלי הניאגרה, הגרנד קניון ועוד). מפרץ פאנדי הוא מפרץ אדיר הנמצא בין ניו ברנזוויק לנובה סקוטיה ומחובר לאוקיינוס האטלנטי. מה שמייחד אותו זה שיש בו את הגאות והשפל הקיצוניים ביותר בעולם, דבר המביא לשלל תופעות טבע נדירות ומיוחדות. כפעמיים ביום מיליארד טון של מים נכנסים ויוצאים מהמפרץ. קרקעית הים נחשפת ומתכסה. נהרות ואגמים שלמים שנשפכים למפרץ פאנדי פשוט מתרוקנים ומתמלאים כפעמיים ביום (פעמיים בכ-25 שעות ליתר דיוק). למקומיים זה נראה דבר רגיל, כמו שהשמש זורחת ושוקעת, אך למי שרואה את זה לראשונה, זו פשוט תופעה בלתי נתפסת.

מה-Airbnb שלנו היה נוף מטריף על אגן של נהר Magaguadavic שנשפך בסופו למפרץ פאנדי. בכל מהלך השבת צפינו בפלא. אגן אדיר אשר בזמן הגאות מתמלא עד קו העצים, ובזמן השפל מתרוקן עד שרואים חלקים נרחבים מהקרקעית. זו תנועה של כמות מים בלתי נתפסת. צריך לראות את זה כדי להאמין.

הנה תמונה של האגן כשהוא כמעט ריק:

והנה תמונה כשהוא חצי מלא:

מסתבר גם שבעיירה הקנדית הקטנה הזאת יש מפלים מרהיבים, וגם נקודות נוף על נהר Magaguadavic כולם היו במרחק הליכה אחד מהשני.

מפלי סנט ג'ורג' - https://goo.gl/maps/KyWKMwa85piVAVdq5

גשר אשר ממנו תצפית מרהיבה על המפלים - https://goo.gl/maps/Mjp3xrZxcN4sDqkz6

קרוב מאוד לגשר יש נקודות נוף מהממות על הנהר.

מסנט ג'ורג' המשכנו לעיר הסמוכה, סנט ג'ון (Saint John). בסנט ג'ון נחשפנו לתופעה משגעת נוספת של מפרץ פאנדי – מפלים הפוכים (Reversing Falls). במקום ישנו את נהר סנט ג'ון אשר נשפך למפרץ פאנדי. בזמן הגאות מי הים מהמפרץ דוחפים חזרה כנגד זרימת הנהר ומצליחים להפוך את כיוון זרימת הנהר. כתוצאה מכך נוצרים מערבולות, ובמקומות בהם יש סלעים וירידה של הנהר, נוצרים מפלים הפוכים בהם המים מטפסים במעלה הנהר. יש אפשרות ללכת לנקודת תצפית בתשלום על גשר מיוחד מעל הנהר. אנחנו ראינו שיש מספיק נקודות תצפית מצוינות חינמיות על הגשר שבו עוברות המכוניות ומצידי הנהר, והסתפקנו בזה. כך גם ראינו בחינם וגם הרגשנו שניצחנו את תעשיית התיירות המשומנת.

משם המשכנו אל St Martins Sea Caves - מערות הפתוחות אל הים. בזמן השפל המים מתרוקנים ואפשר לטייל בתוכם. בזמן הגאות הם מתמלאות במי הים. אנחנו הגענו בזמן הגאות ולכן נשארנו על החוף המרהיב ביופיו.

קצת לאחר המערות מתחיל כביש בשם Fundy Trail Parkway. זהו כביש הנמשך לאורך החוף של מפרץ פאנדי, ולאורכו נקודות תצפית, מסלולי הליכה, מפלים, ועוד. הכניסה אל הכביש בתשלום (כשהיינו היה 11 דולר קנדי לאדם), ויש נקודת תשלום בתחילת הכביש. קיבלנו מפה מפורטת על כל נקודות העצירה לאורך הכביש. אנחנו בחרנו בשלוש נקודות עצירה.

Fox Rock Lookout

תצפית מרהיבה על מפרץ פאנדי

Fuller Falls

מפלים מרשימים. התצפית עליהם מרחק של רק כמה פסיעות מהחנייה.

Big Salmon River Suspension Bridge

גשר תלוי ומיטלטל מעל נהר Big Salmon. הליכה יפה ולא רחוקה לאורך הנהר מהחנייה. לחובבי המעיינות זה מקום מצוין להיכנס למים וליהנות ממימיו ביום קיצי חמים.

ההליכה על הגשר היא חוויה בפני עצמה. הגשר צר ורעוע ומותר ללכת עליו מקסימום 10 אנשים בכל פעם.

נראה כי המטיילים לא סומכים אחד על השני ומחכים שהגשר יתפנה כדי להיכנס.

ראיתי שם גם קצת שמנופוביה שציערה אותי מאוד.

יצאנו מצידו השני של הכביש לאורך החוף והמשכנו בנסיעה לעבר נובה סקוטיה. בדרך עוברים דרך מונקטון, העיר הגדולה בניו ברנזוויק. אנחנו לא עצרנו במונקטון בשלב זה, אלא חזרנו אליה לשבת אחרי נובה סקוטיה. במונקטון יש קהילה יהודית קטנה, עם בית כנסת ותיק בשם Tiferes Israel Synagogue.

במונקטון יש מאפייה כשרה הנקראת Brothers Bakery. כמו כן, ישנה חנות בשם Taste of Homeland שיש בה מגוון מוצרים כשרים כולל בשרים קפואים.

כמובן שבכל סופר בקנדה יש המון מוצרים כשרים. בהמשך יעלה פוסט מפורט על המוצרים הכשרים בקנדה.

את הסיפור על מה עשינו בנובה סקוטיה המהממת נספר בפוסט הבא.